Yatırım Geri Dönüş Oranı (ROI) Nedir?

ROI Nedir?

Yatırım Geri Dönüş Oranı (Return of Investment) Nedir?

Yapmış olduğumuz iş ne olursa olsun yaptığımız yatırımların bizlere ne kadar fayda sağladığını ölçümlememiz bizlere çok büyük faydalar sağalyacaktır.

ROI Nedir? ; Yatırım Geri Dönüş Oranı (ROI), bir yatırımdan elde edilen getiriyi ölçmek için yaygın olarak kullanılan finansal bir karlılık ölçüsüdür. Yatırım getirisi, bir yatırımın maliyetine göre kazancının veya kaybının basit bir oranıdır. Birkaç yatırımlardan getiri karşılaştırma gibi bir bekleme potansiyel geri dönüşü değerlendirilmesinde tek başına yatırım olarak yararlıdır.

İş analizinde ROI, bir dizi farklı yatırım alternatifinin çekiciliğini değerlendirmek ve sıralamak için kullanılan iç getiri oranı (IRR) ve net bugünkü değer (NPV) gibi diğer nakit akışı önlemleriyle birlikte kilit ölçümlerden biridir. ROI genellikle bir oran olarak değil yüzde olarak ifade edilir.

Yatırım Nedir?

Bir yatırım, gelir elde etme veya tanıma amacı ile tahakkuk eden bir varlık veya kalemdir. Ekonomik bir görünümde, bir yatırım, bugün tüketilmeyen ancak gelecekte zenginlik üretmek için kullanılan malların satın alınmasıdır. Finans alanında, bir yatırım, varlığın daha fazla gelir sağlayacağı veya daha sonra bir kar için daha yüksek bir maliyet fiyatından satılacağı fikriyle satın alınan bir finansal varlıktır.

Yatırım Geri Dönüş Oranı (ROI) Nasıl Hesaplanır?

Yatırım Geri Dönüş Oranı (ROI) Nasıl Hesaplanır?

Yatırım Geri Dönüş Oranı Hesaplaması 

Hesaplamayı yaparken en kolay yöntem [ Gelir – Maliyet / Maliyet ] formülünü kullanarak gerçekleştirebilirsiniz. 

Bunu basit bir örnek ile anlamaya çalışalım.

  • Yaptığınız işten işlem başına 50 ₺ kazandığınızı varsayalım.
  • İşletmenizde kullanıcıları işlem yapmasını teşvik etmek için reklam, tanıtım ve kampanyalara birim başına 0.25 ₺ harcama maliyetiniz olsun.
  • İşletmenize gelen her 25 kullanıcıdan birisi sizlere müşteri oluyor.
  • 25 Kullanıcı işletmenize geldiğinde siz bu 25 kullanıcıdan birini müşteri olarak tanımlıyorsunuz ve kazancınız 50 ₺ oluyor.
  • Bu 25 kullanıcının işletmenize gelmesi için 0.25 x 25 = 12.5 ₺ harcama yapıyorsunuz.

Bu durumda Yatırım Geri Dönüş Oranı hesaplayacak olursak

(50-12.5) / 12.5 x 100 = “% 300” olacaktır. Bunu kısaca üç olarak düşünebilirsiniz.

Yani siz yaptığınız işte oranında bir Yatırım Geri Dönüş Oranı demektir. Yapmış olduğunuz her bir birimlik yatırı sizlere üç birimlik fayda getirmektedir.

Yatırım Geri Dönüş Oranı (ROI) Neden Önemlidir?

Yatırım Geri Dönüş Oranı (ROI) Neden Önemlidir?

ROI Nedir? ve Önemi Nedir? ; Paranızın boşa gitmesini ister misiniz? Kimse parasının boşa gitmesini istemez. Tüm insanlar belirli bir harcama sonrasında bu işten ne kadar fayda sağlayacağını düşünür. 

Yapmış olduğunuz yatırımlarda ne kadar fayda kazandığınızı görmek için ROI ölçümlemelerine önem vermelisiniz.

Yatırım getirisi, daha iyi ROI olarak bilinen, genellikle işletmeler tarafından bir harcama karlılığını belirlemek için kullanılan bir anahtar performans göstergesi (KPI) ‘ dir. Zaman içindeki başarıyı ölçmek ve gelecekteki iş kararlarını vermenin tahminlerini almak için son derece kullanışlıdır. Yatırım getirisini hesaplama yeteneği, boyut veya endüstri ne olursa olsun, herhangi bir iş için son derece değerlidir.

Sonuçta, paranızın değerini alıp almadığınızı bilmek, hem bireylerin hem de işletmelerin finansal başarıyı engellemek yerine güçlendirmek için anlamaları gereken temel bir kavramdır. Yatırım getirisini hesaplayarak, işinizin ne kadar iyi çalıştığını ve hedeflerinize ulaşmanıza yardımcı olmak için hangi alanların iyileştirmeyi kullanabileceğini daha iyi anlayabilirsiniz.

Yeni bir araç satın alma: işinize yeni araçlar, ekipman ve ürünler eklemek doğru yönde bir adım olabilir, ancak akıllıca satın alınmalıdır. Bir ekipman satın alma ROI hesaplanması Yeni araç ne kadar değerli ölçmek için izin verir ve ekipman ne tür gelecekte yatırım yapmak.

Yeni çalışanların işe alınması: yeni çalışanınız işletmenizin karlılığını arttırıyor mu yoksa azaltıyor mu? Çalışanlarınızın yatırım getirisini izlemek, hangi tür kişilerin işe alınacağını (veya ateş edeceğini) daha iyi anlamanıza yardımcı olacaktır.

Yeni bir departman ekleme: yeni bir çalışanı işe almak gibi, işletmenize yeni bir departman eklemek, karları artırmaya yardımcı olursa akıllı bir hareket olabilir. Burada bir tahmin oyunu oynamak istemezsiniz — bölümlerinizin karlılığını belirlemek ve genişleme fırsatlarını belirlemek için yatırım getirisini hesaplayın.

Satış stratejileri: belirli bir strateji bir satışa yol açtı mı? Hangi tür satış stratejilerinin sonuçlarını takip etmek, işletmeniz için karlılığı nasıl artıracağınıza dair bir fikir verecektir.

Yatırım Geri Dönüş Oranı Ölçmenin Önemi Nedir?

Yatırım Geri Dönüş Oranı Ölçmenin Önemi Nedir?

Dijital teknolojilerin hayatımıza kattığı en büyük önemli kavram “Ölçümleme” kavramıdır. ROI Nedir? ve İşletmem İçin Nasıl Ölçümleme Yaparım soruları işinizi iyileştirmenizde sizlere fayda sağlayacaktır.

Ölçümleme ile var olan işleri daha iyi görebilir ve kullanıcıları daha iyi anlayabiliriz. 

Yapmış olduğunuz yatırımlarda en son ürettiğiniz faydayı yüzdelik olarak görmek bu işi  yapmanın iyi veya kötü olduğunu anlamanızı sağlayacaktır.

Yeni yapacağınız değişiklikler ile bu işi nasıl daha iyi hale getirebilirim sorusunu anlayabilir ve iyileştirme çalışması yapabilirsiniz.

Kullanıcılar işletmenizi ziyaret ediyor ama etkileşime girmiyor olabilirler. Dönüşüm Oranını yükseltmek için nasıl çalışmalar yapabilirim? sorusuna yanıt aramış olursunuz. 

Yapmış olduğunuz kampanyaların veya tanıtımların kullanıcı kitlenizde ne etki yarattığını görmenizi sağlar.

  • Hedef Kitlenizi gerçekten iyi bir şekilde belirlediniz mi?
  • Hedef Kitle Segmentasyonu Uyguladınız mı?
  • Metin ve Görseller Hedef Kitle İçin Uygun mu?
  • Call to Action ifadeleri kulalnıcıların dikkatini çekiyor mu?
  • Sunmuş olduğunuz ayrıcalıklar kullanıcılar tarafından talep ediliyor mu?

Var olan problemleriniz işletmeniz için özel olacaktır ve eğer bu problemleri çözmenin yollarını aramalısınız.

Google Analytics / Ads Reklamları: Google Analytics ve reklamları (eski adıyla Adwords) kullanmak, organik trafiğinin ve çevrimiçi kampanyalarının başarısını ölçmek isteyen pazarlamacılar için çok önemlidir. Dijital kitlenizle ilgili verileri toplayarak ve analiz ederek, kampanyalarınızın başarısını ölçebilir ve karlılığı artırmak için gerektiğinde Ayarlamalar yapabilirsiniz.

CRM Yazılımları: HubSpot ve Salesforce gibi CRM yazılımı, işletmelerin etkileşimi kolaylaştırarak ve önemli müşteri verilerini toplayarak müşterilerle sağlıklı ilişkiler sürdürmelerine yardımcı olur. Seçtiğiniz platform aracılığıyla toplanan bilgiler, hangi pazarlama çabalarının ve satış stratejilerinin işletmeniz için en iyi sonuçları sağladığını belirlemenize yardımcı olabilir.

Aranan Kelimeleri Araştırma: arama izleme yazılımı, hangilerinin telefon görüşmelerine ve dönüşümlere yol açtığını belirlemenize yardımcı olmak için çevrimiçi ve çevrimdışı kampanya izlemeyi kullanır ve stratejinizi buna göre döndürmenize izin verir.

Yatırım Geri Dönüş Oranının (ROI) E-Ticaret İçin Önemi

Yatırım Geri Dönüş Oranının (ROI) E-Ticaret İçin Önemi

E-Ticaret konusunda başarılı olmak istiyorsanız Kullanıcı Merkezli ve Dönüşüm Odaklı düşünmelisiniz. ROI Nedir? ve İşletmem İçin Neden Önemlidir? Bu iki soruyu yapmış olduğunuz işte kendinize bol bol sormalısınız.

E-Ticaret konusunda Verileri anlamlı bir şekilde kullanmalısınız ve tüm parametreleri değerlendirmelisiniz. 

Satışlarınızı Ölçümleme Adına Kullanabileceğiniz Parametreler;

  • Aylık Satış Sayısı

  • Ortalama Sepet Tutarı
  • Karlılık Oranı, Marjı
  • E-Ticaret Siteniz Üzerindeki Toplam İşlem Hacmi
  • Ürün, Hizmet Maliyetleri
  • Geri Dönüşüm Oranları
  • Ziyaretçi Başına Gelir