Kullanıcı Niyeti (User Intent) Neden Önemlidir?

Kullanıcı Niyeti (User Intent)

Kullanıcı Niyeti (User Intent) kavramını ele alalım. Kullanıcılar günlük hayatlarında amaçlarına göre gün içinde arama motorları üzerinde istedikleri şey veya amaçları ne ise bunlara göre yüzlerce arama gerçekleştirmekteler.  

Bir konu hakkında yeni bilgiler öğrenmek veya satın alma işlemi yapmak için gün içinde bir çok arama yapıyorlar. 

Arama motorlarının algoritmaları kullanıcı deneyimini yükseltmek için kullanıcının niyetine en uygun olan içeriği, ürünü veya hizmeti kullanıcının karşısına çıkartmaya çalışıyorlar.

Kullanıcı Niyeti Nedir?

Kullanıcı Niyeti (User Intent) Kullanıcıların Arama Motorlarında Aradıkları Sorgularda ki Amacına Denir ve SEO ve Dönüşüm Oranlarınız İçin Önemlidir. 

Kullanıcı niyetini anlamak hem arama motoru algoritma geliştiricileri hemde arama motoru ile yeni kullanıcılarla tanışacaklar için çok önemli bir kavramdır. 

Kullanıcılar arama motorlarını düzgün, kaliteli ve ilgili içerikleri karşılarına getirdikleri süre boyunca kullanacaklardır aynı şey web sitenize gelen kullanıcılar içinde geçerlidir. Web sitenizde hedef kitleniz ve kullanıcılarınızın ilgisini çeken içerikler barındırdığınız sürece kullanıcılar sizleri ziyaret edeceklerdir.

Ama sizler kullanıcılara düzgün, kaliteli ve ilgili içerikler sunmuyor iseniz var olan kullanıcı kitlesi yavaş yavaş diğer alternatiflere doğru yönelecektir. 

Kullanıcı Niyeti Türleri Nelerdir?

Kullanıcı Niyeti Türleri Nelerdir?

Kullanıcıların arama yaptıkları zaman dilimine göre bir birinden farklılık gösterecektir fakat bu davranışları dört ana başlık altında yorumlayabiliriz.

  • Informational – Bilgilendirici
  • Navigational – Gezinme
  • Transactional – Satın Alma
  • Commercial – Ticari

Informational - Bilgilendirici

Informational - Bilgilendirici

Informational – Bilgilendirici İçeriğe Ulaşma Amacında olan kullanıcılar arama sonuçlarında ihtiyaç duydukları bilgiye ulaşmayı amaçlarlar. 

Burada kullanıcılar genelde arama motorlarında yaptıkları aramaları soru biçiminde oluştururlar ve bu sorulara en iyi yanıt veren içeriklere ulaşmaya çalışırlar. 

Informational - Bilgilendirici

Navigational - Gezinme

Navigational - Gezinme

Navigational – Gezinme amacını hedefleyen müşteriler Kullanıcı aradığını ve hedefini net bir şekilde biliyordur veya sadece bu arama sonuçları arasında gezinme yapmak istiyordur. 

Bu tarz kullanıcıların satın alma davranışına yönlendirme yapmak için içeriklerinizde bol bol Call to Action birimlerini kullanmalısınız. 

Navigational - Gezinme

Transactional - Satın Alma

Transactional - Satın Alma

Transactional – Satın Alma amacı hedefleyen müşteriler En net müşteri olarak tanımlanabilir. 

Kullanıcı ihtiyacını çok net bir şekilde belirlemiş ve bu ihtiyacını tatmin edebilecek bir varış noktası aramaktadır. Burada kullanıcılara sunacağınız ürün veya hizmet hakkında yazmış olduğunuz içerikler ve görsellerin kalitesi satın alma işlemini doğrudan etkileyecektir.

Transactional - Satın Alma

Commercial - Ticari

Commercial - Ticari

Commercial – Ticari amacını hedefleyen kullanıcılar ihtiyaç duydukları bir ürün veya hizmet hakkında daha çok bilgi ve deneyim arayan kullanıcılardır. 

Genelde bu kullanıcıların yoğunluk gösterdiği platformlar forum sayfaları ve şikayet sayfalarıdır. Ürün veya hizmeti satın alan kullanıcıların yorumlarını okurlar ve onların deneyimlerini referans alarak işlemi tamamlayabilirler. 

Commercial - Ticari

Kullanıcı Niyeti Neden Önemlidir?

Dijital platformlarda ne yaparsanız yapın mutlaka bir hedef kitleniz vardır ve hedef kitleniz size para kazandıran topluluktur. Eğer siz kullanıcılarınızın isteklerine doğru bir şekilde cevap vermek istiyor ve sürdürebilir işler yapmak istiyorsanız kullanıcı niyetini iyi bir şekilde anlamalı ve kaliteli bir şekilde uygulamalısınız. 

Burada sunmuş olduğunuz ürün veya hizmetin kullanıcılara ne derecede değer kattığı çok önemlidir. Sizin ürün veya hizmetiniz kullanıcılara gerçekten değer katıyorsa kullanıcılar sizleri eninde sonunda bulacaklardır.

Dijital platformlarda bir kullanıcı deneyimi tasarlamadan önce ürün veya hizmetleriniz için kullanıcı deneyimi tasarlamalısınız ki sürdürebilir işler ve kalıcı bir kitleniz olsun. Eğer sunmuş olduğunuz ürün veya hizmet kullanıcının isteklerini tatmin etmiyor ise bir kullanıcıya en fazla bir defa ürün veya hizmet satabilirsiniz gerisinde kullanıcı yeni platform arayışlarına doğru yönelecektir.

Tüm arama motorları kullanıcılara güzel ve kaliteli bir deneyim yaşatmak isterler bunun için arama motorlarının ne şekilde çalıştığını anlamaya çalışmalı ve SEO çalışmalarına vakit ayırmalısınız. 

Kullanıcı Niyeti Nasıl Anlaşılır?

Kullanıcı Niyeti (User Intent) anlamak için tamamen kendinizi kullanıcıların yerine koyarak ve gözlem yaparak anlayabilirsiniz. 

Kullanıcılar iyi veya kötü bir deneyim yaşadıklarında bunu diğer kullanıcılar ile paylaşmayı severler. Kullanıcıların sesine kulak verin!

  • Forumlar,
  • Ürün Yorumları,
  • Şikayet Siteleri.

Bu üç madde sunmuş olduğunuz ürün veya hizmeti geliştirmek ve kullanıcı deneyimini anlamak için bulunmaz bir nimet!

Kullanıcıların verileri kullanıcı niyetini anlamanızda büyük önem teşkil ediyor. 

Kullanıcıların görüşlerini anlamak için onlarla etkileşime girin ve kullanıcılardan veri toplayın!

Kullanıcı Niyetini Anlamak İçin Kullanabileceğiniz Bazı Araçlar;